.: فراتر از امنیت :.

وبلاگ تخصصی ترفند های امنیتی سایبری - در حال راه اندازی

.: فراتر از امنیت :.

وبلاگ تخصصی ترفند های امنیتی سایبری - در حال راه اندازی

برای همه بنویسید

یکی از مشکلاتی که چند وقت است ذهن من را به خود مشغول کرده است مشکل بوجود آمدن جو خاصی در وبلاگ ها است که فقط کاربرانی که در حوزه‌ی کامپیوتر فعالند از نوشته ها و حتی از خود آن وبلاگ سر در می‌آورند. ما کمی حواسمان از دور و برمان پرت شده و فقط نگاهمان به جمع محدود خودمان معطوف شده است. به طور حتم خیلی از کاربرانی که هر روز به وبلاگ من و شما سر می‌زنند ذره‌ای از نوشتار های ما سر در نمی‌آورند ؛ فکر می‌کنید چند نفر از کسانی که وارد وبلاگ شما می‌شوند می‌دانند که وردپرس ؛ فایرفاکس ؛ اوبونتو ؛ فید ؛ گوگل ریدر و هزاران اصطلاح و واژه‌ی دیگری که ما به کار می‌بریم چیست؟

فکر کنید اصلآ نمی‌دانید فایرفاکس؛فیس بوک؛اپلیکیشن؛AJAX چیست حالا از این جمله چه می‌فهمید؟ ” فایرفاکس اپلیکیشن جدید خود را بر پایه‌ی AJAX برای فیس بوک ارائه کرد.” وحشتناک نیست؟

اگر کمی واقع بینانه به مسئله نگاه کنیم متوجه می‌شویم این نه تنها مخاطبان ما را بسیار محدود می‌کند بلکه نوعی نگاه خودخواهانه به فضای اطراف است. شاید بگویید چرا؟ ” اگر آنها نمی‌دانند فایرفاکس چیست باید کمی جستجو کنند تا متوجه بشوند بعد بیایند ؛ وبلاگ ما تخصصی است” علت این است که در اصل آنچه ۹۹٪ ما می‌نویسیم به هیچ وجه تخصصی نیست و فقط عمومآ اخبار و رویداد های تازه‌ی نرم‌افزار یا سرویس های مختلف است و اگرمخاطب ما با فرض اینکه به کامپیوتر علاقه‌مند است ولی اطلاع چندانی از آن ندارد متوجه شود این چیزهایی که ما راجع به شان می‌نویسیم اصلآ چه هستند و به چه درد می‌خورند مطمئنآ علاقه‌مند می‌شوند و به این ترتیب به مرور زمان به کاربران حرفه‌ای تبدیل می‌شود.

منظور من به هیچ وجه این نیست که ما باید روند مبتدی محوری را در پیش بگیریم. فقط باید کارهایی در حد توانمان انجام دهیم تا درصد بیشتری از بازدیدکنندگان‌مان به آنچه ما راجع بش می‌نویسیم مشتاق شوند و با دیدن یک جو خاص که از اصطلاحاتی خاص حرف می‌زنند گیج نشوند و وبلاگ را ترک نکنند. این کار یک راهکار بسیار مفید دارد و آن ساده نوشتن است! برای مثال قبل از اینکه توضیح دهید RSS مخفف چیست باید به زبان کاملآ ساده توضیح دهید اصلآ به چه درد می‌خورد تا ذهن فرد آماده‌ی دریافت مطالب بعدی شود. هیچ نیازی به استفاده از کلمات قنلبه سلمبه ندارید مثلآ به نظر شما یک کاربر که هیچ تصوری از فید ندارد کدام یک از دو جمله‌ی زیر برایش قابل هضم‌تر است؟

” RSS مخفف Really Simple Syndication است و یک تکه کد XML است که توسط فید خوان ها خوانده می‌شود و به شما در خواندن مطاب سایت ها و وبلاگ ها کمک می‌کند”

باهاش به جای اینکه تک تک به هر سایت سر بزنی و مطالبش رو ببینی با یک برنامه‌ی مخصوص خودش سایت هایی که دلت می‌خواد رو اضافه می‌کنی و همه‌ی مطالبشون رو از همون برنامه خیلی راحت‌تر و سریع‌تر میخونی”

بقیه اطلاعات که اصلآ این چطوری کار می‌کند و بر پایه‌ی چیست و چه کسی آن را بوجود آورده می‌ماند برای بعد از اینکه فرد درک کرد که این فناوری اصلآ به چه درد می‌خورد.

من در زیر چند ترفند مفید را برای گستردن محدوده‌ی مخاطبان آورده‌ام:

 

مشاهده کامل این موضوع در ادامه مطلب...

یکی از مشکلاتی که چند وقت است ذهن من را به خود مشغول کرده است مشکل بوجود آمدن جو خاصی در وبلاگ ها است که فقط کاربرانی که در حوزه‌ی کامپیوتر فعالند از نوشته ها و حتی از خود آن وبلاگ سر در می‌آورند. ما کمی حواسمان از دور و برمان پرت شده و فقط نگاهمان به جمع محدود خودمان معطوف شده است. به طور حتم خیلی از کاربرانی که هر روز به وبلاگ من و شما سر می‌زنند ذره‌ای از نوشتار های ما سر در نمی‌آورند ؛ فکر می‌کنید چند نفر از کسانی که وارد وبلاگ شما می‌شوند می‌دانند که وردپرس ؛ فایرفاکس ؛ اوبونتو ؛ فید ؛ گوگل ریدر و هزاران اصطلاح و واژه‌ی دیگری که ما به کار می‌بریم چیست؟

فکر کنید اصلآ نمی‌دانید فایرفاکس؛فیس بوک؛اپلیکیشن؛AJAX چیست حالا از این جمله چه می‌فهمید؟ ” فایرفاکس اپلیکیشن جدید خود را بر پایه‌ی AJAX برای فیس بوک ارائه کرد.” وحشتناک نیست؟

اگر کمی واقع بینانه به مسئله نگاه کنیم متوجه می‌شویم این نه تنها مخاطبان ما را بسیار محدود می‌کند بلکه نوعی نگاه خودخواهانه به فضای اطراف است. شاید بگویید چرا؟ ” اگر آنها نمی‌دانند فایرفاکس چیست باید کمی جستجو کنند تا متوجه بشوند بعد بیایند ؛ وبلاگ ما تخصصی است” علت این است که در اصل آنچه ۹۹٪ ما می‌نویسیم به هیچ وجه تخصصی نیست و فقط عمومآ اخبار و رویداد های تازه‌ی نرم‌افزار یا سرویس های مختلف است و اگرمخاطب ما با فرض اینکه به کامپیوتر علاقه‌مند است ولی اطلاع چندانی از آن ندارد متوجه شود این چیزهایی که ما راجع به شان می‌نویسیم اصلآ چه هستند و به چه درد می‌خورند مطمئنآ علاقه‌مند می‌شوند و به این ترتیب به مرور زمان به کاربران حرفه‌ای تبدیل می‌شود.

منظور من به هیچ وجه این نیست که ما باید روند مبتدی محوری را در پیش بگیریم. فقط باید کارهایی در حد توانمان انجام دهیم تا درصد بیشتری از بازدیدکنندگان‌مان به آنچه ما راجع بش می‌نویسیم مشتاق شوند و با دیدن یک جو خاص که از اصطلاحاتی خاص حرف می‌زنند گیج نشوند و وبلاگ را ترک نکنند. این کار یک راهکار بسیار مفید دارد و آن ساده نوشتن است! برای مثال قبل از اینکه توضیح دهید RSS مخفف چیست باید به زبان کاملآ ساده توضیح دهید اصلآ به چه درد می‌خورد تا ذهن فرد آماده‌ی دریافت مطالب بعدی شود. هیچ نیازی به استفاده از کلمات قنلبه سلمبه ندارید مثلآ به نظر شما یک کاربر که هیچ تصوری از فید ندارد کدام یک از دو جمله‌ی زیر برایش قابل هضم‌تر است؟

” RSS مخفف Really Simple Syndication است و یک تکه کد XML است که توسط فید خوان ها خوانده می‌شود و به شما در خواندن مطاب سایت ها و وبلاگ ها کمک می‌کند”

” باهاش به جای اینکه تک تک به هر سایت سر بزنی و مطالبش رو ببینی با یک برنامه‌ی مخصوص خودش سایت هایی که دلت می‌خواد رو اضافه می‌کنی و همه‌ی مطالبشون رو از همون برنامه خیلی راحت‌تر و سریع‌تر میخونی”

بقیه اطلاعات که اصلآ این چطوری کار می‌کند و بر پایه‌ی چیست و چه کسی آن را بوجود آورده می‌ماند برای بعد از اینکه فرد درک کرد که این فناوری اصلآ به چه درد می‌خورد.

من در زیر چند ترفند مفید را برای گستردن محدوده‌ی مخاطبان آورده‌ام:

اشتراک از طریق ایمیل: خیلی از وبلاگ نویس ها روی افزایش تعداد خوراک خوان هایشان تمرکز می‌کنند ولی خیلی از کاربران اینترنت نمی‌دانند خوراک چیست و یا با آنها راحت نیستند و ترجیح می‌دهند از اشتراک با ایمیل استفاده کنند و اگر شما اشتراک با ایمیل نداشته باشید ترافیک و بازدید کنندگان زیادی را از دست خواهید داد پس در گوشه‌ای از وبلاگتان قابلیت اشتراک با ایمیل را قرار دهید. (می‌توانید از فیدبرنر استفاده کنید)

در جایی از وبلاگتان RSS را توضیح دهید: از آنجایی که خیلی ها نمی‌دانند RSS چیست باید در گوشه‌ای از وبلاگتان آن را توضیح دهید و این کمک می‌کند خیلی از افراد با آن آشنا شوند و اولین وبلاگی که به فید‌خوانشان اضافه می‌کنند وبلاگ شماست. نگران نباشید ؛ بقیه هم که تصمیم ندارند بفهمند با یک آیکون رنگی زیبا در گوشه‌ی وبلاگ شما آزرده نمی‌شوند. برای مثال به آیکون فید من در گوشه‌ی سمت راست بالا نگاه کنید در زیر آن لینکی با نام ” به چه درد می‌خوره؟ ” اضافه کرده‌ام که بازدیدکنندگان را به صفحه‌ای که فید را خیلی ساده توضیح داده است هدایت می‌کند.

قابلیت گذاشتن نظر را ذکر کنید: خیلی از کاربران از وبلاگ ها خیلی کم استفاده می‌کنند و حتی نمی‌دانند می‌توانند در وبلاگ شما نظر بگذارند و بحث و گفتگو کنند. با یادآوری این قابلیت نظرات بیشتری دریافت خواهید کرد و وبلاگ فعال و زنده تری خواهید داشت.

وبلاگتان را توضیح دهید: درصد زیادی از کاربران ممکن است فکر کنند وبلاگ شما مثل خیلی از سایت های دیگر است. جایی ذکر کنید که وبلاگ شما چند وقت به چند وقت به روز رسانی می‌شود و مطالب جدید در آن قرار می‌گیرد و آنها می‌توانند مشترک مطالب وبلاگ شما شوند و نظر خودشان را ذکر کنند.

یک صفحه‌ی “درباره‌ی وبلاگ” درست و حسابی داشته باشید: اکثر کاربران فرق نمی‌کند حرفه‌ای یا غیر‌حرفه‌ای برای دریافت اطلاعات بیشتر راجع‌به نویسنده‌ی وبلاگ و… به صفحه‌ی “درباره‌ی وبلاگ” یا “درباره‌ی نویسنده” مراجعه ‌می‌کنند. این صفحه مکان خوبی برای توضیح وبلاگ شماست که در مورد قبلی به آن اشاره شد.

به فکر همه باشید: اکثر ماها از اصطلاحات و عباراتی استفاده ‌می‌کنیم که افرادی که زیاد با‌تجربه نباشند یا مطالب وبلاگ ما را دنبال نکرده باشند متوجه آنها نمی‌شوند. حتی عده‌ای از کاربران حرفه‌ای هم ممکن است در زمینه‌ی صحبت ما زیاد وارد نباشند مثلآ ممکن است یک برنامه‌نویس حرفه‌ای نداند Digg یا فیدبرنر چیست ولی اگر کمی با آنها آشنا شود بسیار علاقه‌مند شود. سعی کنید حداقل در گوشه‌ای از وبلاگتان این اصطلاحات را برای سایرین نیز توضیح دهید.

ابزارک ها را با دقت انتخاب کنید: بسیاری از ابزارک هایی (Widget) که در نوارکناری (Sidebar) وبلاگ ها دیده ‌می‌شود برای عده‌ی زیادی از بازدیدکنندگان بی‌فایده است. مثلآ فکر می‌کنید چند نفر به دردشان می‌خورد که از نوار کناری وبلاگ شما بفهمند دمای رشت چقدر است؟! سعی کنید ابزارک هایی را انتخاب کنید که برای عده‌ی بیشتری از مخاطبان شما مفید باشد.

Navigation ساده: متاسفانه اکثر ماها هنگام انتخاب سیستم ناوبری (جا‌به‌جایی بین صفحات مختلف) خودمان را جای کاربران دیگر نمی‌گذاریم و فکر می‌کنیم همه می‌دانند که چگونه در بین صفحات مختلف به خوبی جا‌به‌جا شوند و یا به نوعی می‌دانند چه در سر ما می‌گذشته. بهتر است تا جای ممکن Navigation سایتتان را ساده طراحی و انتخاب کنید و مطالب برتر را در گوشه‌ای معرفی کنید.

هرجا کاربرانتان هستند باشید: اکثر وبلاگ نویس ها به روش هایی مثل شبکه های اجتماعی ؛ گذاشتن نظر در سایر وبلاگ ها و لینک دادن به آنها اکتفا می‌کنند ولی اگر بازدیدکنندگان وبلاگ شما افراد غیر حرفه‌ای هستند این روش ها زیاد خوب جواب نمی‌دهد و شما باید دنبال آنها باشید هر کجا که باشند.

شبکه های اجتماعی را به کاربرانتان معرفی کنید: اگر کاربران شما زیاد با تجربه نیستند باید وقت زیادی بگذارید و سعی کنید آنها را به سوی شبکه های اجتماعی سوق دهید ترجیحآ شبکه‌ای که با مطالب شما سازگار تر باشد و به این صورت کم کم به آنها عادت می‌کنند و به مطالب شما رای می‌دهند. مثلآ اگر مطالب علمی می‌نویسید می‌توانید کاربرانتان را با سایت Mohand.es آشنا کنید که مخصوص دوست‌ داران علم است.

* به زودی فعالیت مفیدی را در رابطه با کاربران تازه وارد آغاز خواهم کرد.

* اگر مطلب را خواندید و از آن لذت بردید حداقل به من بگویید تا با روحیه‌ی بهتری بنویسم و اگر هم فقط آن را Scroll-Down کردید به من بگویید تا مطالب وقت گیر این چنین کمتر منتشر کنم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد